MeNotReal

Tjej med många tankar och särskrivningar!

Sjukhusdagen - Njur-röntgen

Kategori: Allmänt

Idag for jag in till stan för min undersökning.
Var väl inte särskilt nervös, bara hungrig eftersom jag bara fick dricka något lätt på morgonen. (ett glas nyponsoppa)
Väl inne på sjukan gick jag och mamma till röntgen-avdelningen och jag behövde inte vänta länge innan det kom dit en kvinna som visade vart jag skulle gå och byta kläder.
Jag fick ta av mig nästan alla kläder och sätta på mig en blå typ morgonrocks-aktig sak, kände mig väldig "sjukhusig" xD
Innan kvinnan lämnade mig för att byta om sa hon lite snabbt om vad som skulle hända. (röntgen och stick i armen) 
Det tog kanske 20 minuter innan två andra kvinnor visade mig till rummet där jag skulle röntgas.

Jag fick lägga mig på en brits? säng med papper på i alla fall.
Dom gick igenom vad jag skulle göra vilket var:
 - kolla vart mina njurar låg, hur det såg ut typ
 - sätta i en kanyl(?) i armväcket för att spruta in ett kontrast-medel i blodet för att komma om det är något som blockerade i mina njurar
 - ta några bilder igen för att se hur det såg ut.

Det första jag tänkte var "NEEJ! INTE NÅGON ÄCKLIG NÅL!"  Fick jag lite panik men det gick bra.. Eller bra och bra, jag grät i alla fall inte haha!
Mamma var inte med när de tog alla bilderna men när de skulle sätta i kanylen(?) ville jag ha någon hand att inte ge blod (klämde kanske lite för hårt)
Jag tycke det var jätte obehagligt när kanylen satt fast-tejpad på min arm jätte länge ( jag är "bara" van att bara ta stick i fingret eller lämna nåt rör med blod)
Sen när de sprutade in kontrast-medlet blev det alldeles varmt, vilket också var jätte obehagligt, kände när de gick genom blodådern. Jag tycker INTE om sprutor speciellt när det känns inne i armen DD: så de var väl mest det jag tänkte på hela tiden jag läg där "obehagligt obehagligt obehagligt!".

Jag fick sedan veta vad det var jag hade i armen (jag vågade inte titta föst men sen så =D ) de fanns ingen nål kvar, den tog dom bort ganska på en gång så det var ett tunt tunt plast rör under huden, i blodådern. Sen var de en svart hårdare plast grej den lilla röret satt fast i, också var det ett större slang som de sprutade in allt i.. tror jag. Det är lite svårt att förklara men typ så.
Jag fick "ont" så fort jag tittade på mig arm xD
Aja sen var det ganska mycket över, jag kanske skulle göra någon ultraljud-undersökning men det visade sig att jag inte behövde det så jag kunde gå därifrån sen.

Jag och mamma gick typ sedan hela dagen på stan och handlade. Två par nya skor, en mössa och hårinpackning xD tror det bara blev det. Sen har jag ätit mat (för en gångs skull. Fick äta kokt kycklig och ris till middag igår, annars var det franska och nyponsoppa som gällde)
Jag sov iaf hela vägen hem. Imorgon blir det vanlig skoldag igen ^^

Kommentarer

  • Marie säger:

    Kom de fram till vad det var för fel då? Eller får du reda på det sedan? vad det kan vara?

    2008-10-06 | 21:59:35
    Bloggadress: http://www.marie.devote.se
  • Svar till Marie säger:

    Nej, det är någon läkare som ska kolla på bildera, och jag hoppas att de kontaktar oss oavsett vad det är dom ser. Men ja än så länge är det väl bara vänta och se

    2008-10-07 | 16:00:33
    Bloggadress: http://menotreal.blogg.se/
  • Marie säger:

    Okej :)

    2008-10-07 | 19:06:44
    Bloggadress: http://www.marie.devote.se

Kommentera inlägget här: